Зарубіжна література 9 клас


 27.05.2020                       Список літератури на літо 2020 року
не буде жодного дня,
 коли б ви не прочитали
хоч однієї сторінки з нової книги!  
(К. Г. Паустовський)
 
·         Гомер «Одіссея»
·         Данте Аліг’єрі «Божественна комедія» («Пекло»)
·         В. Шекспір «Гамлет»
·         Е.Т.А. Гофман «Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер»
·         Волт Вітмен Збірка “Листя трави" - "Пісня про себе"
·         Федір Достоєвський «Злочин і кара».
·         Оскар Уайльд «Портрет Доріана Грея»
·         Шарль Бодлер  збірка «Квіти зла», «Альбатрос», «Відповідності», «Вечорова гармонія».
·         Поль Верлен “Забуті арієти», “Так тихо серце плаче...”, “Поетичне мистецтво”.
·         Артюр Рембо “Відчуття”, “П’яний корабель”, “Голосівки”.
·         М. Метерлінк «Синій птах»
·         П. Коельйо «Алхімік»

 
Список творів для додаткового читання влітку 2020 р.( за бажанням)
 1.  Акутаґава Р. «Ніс» та ін.
2.  Бальзак О. «Батько Горіо», «Шагренева шкіра»
3.  Бронте Ш. «Джейн Ейр»
4.  Гоголь М. В. «Ніс», «Портрет» (1 за вибором)
5.  Грибоєдов О. С. «Лихо з розуму»
6.  Гюго В. «Собор Паризької Богоматері»
7.  Кузнецов А. В. «Бабин Яр»
8.  Лермонтов М. Ю. «Мцирі»
9.  Меріме П. «Кармен»
10.  По Е. «Ельдорадо» та ін.
11.  Пушкін О. С. «Маленькі трагедії»
12.  Ремарк Е. М. «Три товариші», «Життя в борг»
13.  Сенкевич Г. «Камо грядеші?»
14.  Стругацькі А. і Б. «Важко бути богом»
15.  Шиллер Ф. «Івікові журавлі», «Підступність і кохання», «Розбійники», «Вільгельм Телль»
Із сучасної літератури
16.    Геддон М. «Загадковий нічний інцидент із собакою»
17.    Космовська Б. «Позолочена рибка»
18.    Нестлінґер К. «Маргаритко, моя квітко»
19.    Сучасна зарубіжна поезія 
1.  Еймі Бендер. «Таємний знак» (США, 2010, реж. М. Аґрело);
2.  Хосе Рівера, Тім Салліван. «Листи до Джульєтти» (США, 2010, реж. Г. Вінік);
3.  Майкл Морпурґо. «Бойовий кінь» (США, 2012, реж. Стівен Спілберґ) 
 _______________________________________________________________________________
25.05.2020         Тема: Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

Пройди Тест
 _______________________________________________________________________________
 20.05.2020                                         РМ Рецензія на твір

Завдання: Написати рецензію на будь-який твір, вивчений у 9-му класі і надіслати учителю до 25.05.

Додатковий матераіл ➠Як писати рецензію

 ________________________________________________________________________________
18.05.2020  Контрольна робота
 _________________________________________________________________________________
 13.05 Позакласне читання. Гарпер Лі "Убити пересмішника"

Завдання: прочитати твір, скласти твір за темою "Моральні і суспільні проблеми у творі"

Додатковий матеріал➟ тут
“Убити пересмішника” аналіз твору Автор – Гарпер Лі Рік написання – 1960 Жанр – роман Головні герої – адвокат Аттікус Фінч та його діти: тринадцятилітній син Джим та восьмилітня Джин-Луїза, від імені якої й ведеться оповідь, їх друг – Ділл, Том Робінсон – негр, якого захищає на суді Аттікус, сусід Артур Редлі, дорослі і юні жителі містечка (білі і чорні). В книзі піднято багато тем: тема освіти і виховання; тема расизму; тема людини і натовпу; тема людини і суспільства з його забобонами; тема справедливості і несправедливості… “Убити пересмішника” сюжет твору Події роману відбувається в містечку Мейкоб (штат Алабама) в середині 30 років 20 ст. У романі є згадки про Велику депресію, про 1930-ті роки, коли США та інші країни світу потерпали від найдовшої економічної кризи. У країні значно зріс рівень безробіття і скоротилося промислове виробництво, а сотні тисяч американців стали бездомними. У романі два сюжети книги розгортаються поступово по двох паралельних лініях, щоб до кінця твору зійтися в одній точці. Перша – обертається навколо «Опудала» Артура Редлі, який живе в напівзруйнованому будинку на одній вулиці з Фінчами і, за чутками, є таким собі монстром. Глазастик, Джим і їх сусід Дилл пустують, всіляко намагаючись виманити Опудало. Несподівано Опудало відповідає взаємністю на їх інтерес, підносячи їм невеликі подарунки до тих пір, поки не сходить зі свого ганку прямо в їхнє життя в ту хвилину, коли він їм найбільше потрібен. Коли Юел, один з героїв повісті, викритий адвокатом, батьком дітей, у брехні, підло мстить, завдаючи кухонним ножем удар Глазастик і ламаючи руки Джиму, тоді і приходить на допомогу той, кого вони найбільше боялися. Друга сюжетна лінія – про батька Глазастика і Джима, адвоката Аттікуса Фінча. Місцевий суддя призначає його захисником чорношкірого чоловіка Тома Робінсона, який помилково звинувачується в згвалтуванні білої дівчини. Аттікус підозрює, що програє справу, але все одно сміливо протистоїть труднощам, в якийсь момент героїчно стає між своїм клієнтом і натовпом лінчевателей. “Убити пересмішника” проблеми твору соціальна нерівність; проблеми родини та виховання; проблема оточення, у якому ростуть діти; дискримінація; справедливість; толерантність, тема добра і зла, справедливості і несправедливості, тема людини і суспільства, відношення між батьками і дітьми, відношення дітей до оточуючих, віра в перемогу У творі «Убити пересмішника» висвітлюється багато моральних і суспільних проблем. Америка 30-х років ХХ століття представляла собою країну, чорношкіре населення якої було позбавлене громадянських прав. Знаючи про це, Аттікус Фінч все ж береться захищати негра, знаючи заздалегідь, що програє справу. Джерело: https://dovidka.biz.ua/ubyty-peresmishnyka-analiz/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua

_______________________________________________________________________
 06.05.2020 
Натовп і влада. Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві


Шпигунські пристрасті, детектив, бойовик, інтригу, фантастику змішано в романі-антиутопії Рея Дуґласа Бредбері «451° за Фаренгейтом», наче у різнобарвному коктейлі. А фінал — як у «новій» драмі: відкритий... Він — на розсуд читача, для його міркувань і здогадів. І це робить роман незвичайним, захопливим, повчальним, хоча про мораль, ідею твору — у письменника ані слова. З одного боку, він ніби зазирає в майбутнє, застерігає від помилок, які можуть у тому майбутньому мати фатальні наслідки, а з іншого — говорить про минуле: тоталітарний режим, трагедію особистості в ньому, жорстоке переслідування інакомислячих, самвидав тощо. Про це поміркуємо сьогодні на уроці.
«Шукайте  посмішку  Джоконди,  вона  ніколи  не  мине…»  - говорить Ліна Костенко. А сам Бредбері, якого назвали «фантастом №1» про стиль своїх  творів сказав  так: «Фантастика – це наша реальність, доведена до абсурду». Отже основним нашим завданням буде визначення причин руйнації, тема знецінення культури.



Cловникова робота
Цивілізація — розвинене суспільство з високою матеріальною культурою, передовою наукою, технікою.
Культура — усі матеріальні й духовні цінності, створені розумовою та фізичною працею.
Абсурд — безглуздя.
Крах – катастрофа.
Антиутопія — вигадане суспільство, яке є антитезою утопії. Зазвичай для нього характерний гнітючий суспільний контроль, що здійснюється авторитарним або тоталітарним урядом.


Питання-відповідь

- Чому, на думку Клариси, Монтег не схожий на інших пожежників? (Тому що «у людей тепер немає часу один для одного. А ви так добре ставиться до мене (дивився, слухав, коли інші б просто пішли. Це рідкість".)
- Що змінилося в характері та почуттях Монтега після зустрічі з Кларисою?         («Йому здалося, що він роздвоївся навпіл і одна його половина була гаряча, як вогонь, а інша – холодна, як лід ... І кожна половина намагалася знищити іншу».)
- Про яку допущену кимось помилку думає Монтег під час роботи в 3-поверховому будинку в старій частині міста?    ( Будинок не був порожній, як бувало раніше. У ньому була стара жінка, господиня, яка не захотіла йти і згоріла разом зі своїми книгами і будинком.)
- Що говорить Клариса про телевізійні передачі? («Я рідко дивлюся телевізор, тому у мене залишається час для навіжених думок».)
Отже, Монтег зустрічає оригінально мислячу Кларису, заздрить її вмінню знаходити незвичайне у звичайному, вражений вірністю своїх «жертв» книгам. Потім сам рятує книги від вогню. Рятує душу. Шукає відповіді на питання, які його мучать. У нього, як каже він сам, «пожежа в душі, який не загасити». Таким чином, ми можемо зробити висновок, що зустріч, навіть із однією людиною здатна змінити нас і світ навколо нас.
- Про яку приймету, пов'язаної з квіткою кульбаби, розповіла Монтегу Кларисса, і що показала її перевірка?
(Якщо квіткою кульбаби потерти під підборіддям і при цьому залишиться слід, значить, людина закохана. Після перевірки підборіддя Кларисси став жовтим, а у Монтега немає.)
- Чому рекламні щити за містом робили завдовжки 200 футів, хоча раніше вони були завдовжки всього 20 футів?
(Реклами довелося подовжити через величезну швидкість, з якою автомобілі стали мчати по дорогах, інакше їх ніхто не зміг би прочитати.)
 - Чому Монтег став пожежним?     

(У нього не було вибору. Його дід і батько були пожежниками. Він навіть уві сні бачив себе пожежником.)
- Як закінчується фраза про щасливих людей, яку виголосив брандмейстер Бітті, який прийшов провідати хворого Монтега: «Набивайте людям голови цифрами .. нешкідливими фактами .. їм буде здаватися, що вони дуже освічені, що вони рухаються вперед, хоча насправді ...» ? («... хоча насправді вони стоять на місці».)
- Чим насправді був механічний пес? (Вдосконалена рушниця, яка сама знаходила мету і била без промаху з допомогою уколу голкою.)
- «Є підстави підозрювати горище будинку №11 по Елм-Стріт». Що це за запис? (Це телефонограмма - донос на сусідів, в будинку яких є книги.)
- Як закінчилася гонитва за Монтегом?  
(По телевізору показали, як «Монтега» зловили і механічний пес випустив в нього свою смертоносну голку, хоча насправді це була інсценізація, а справжньому Монтегу вдалося обдурити переслідувачів і сховатися)
- У чому бачили своє головне завдання люди-книги?
(Зберегти знання, зберегти їх в цілості і мати можливість передати їх наступним поколінням.)
- Чим закінчилась війна?) (За лічені секунди міста не стало, залишилася лише купка попелу.)
- Появу яких нових технологій вгадав письменник-фантаст?
(Стіни у вигляді телевізійних екранів; мобільний телефон, плеєр,  придуманий професором Фабером; робототехніка - механічний пес.)
- Який настрій викликає твір? Чи підходить до нього визначення «трагічний оптимізм»? Свої міркування обґрунтуйте.

Таким чином, тоталітарна держава, держава сили, сама чогось боїться, від чогось постійно захищається. Чому ж мисляча особистість головна перешкода «загального щастя»?
Евристична бесіда
1.        Якими художніми засобами користується автор, змальовуючи світ майбутнього?
2.        Які кольори ви могли б використати, якби були художником? Чому?
3.        Як змінюються органи світосприйняття у людини майбутнього? (Людина не бачить вранці росу на траві, не може розрізнити запах осіннього листя; рекламні щити стали  в десятки разів довшими, тому, що швидкість руху машин така велика, що водії не встигають прочитати рекламу; за повільну пішу прогулянку або рух із малою швидкістю поліція може заарештувати).
4.        Створіть картину світу майбутнього за романом «451 за Фаренгейтом». (усно)
5.        Чи подобається вам таке майбутнє?
Досить неприваблива картина. Чому ж вона така ? Хто винен у цьому? Людина. Хто виправить це? Людина.
Робота у зошиті
Виконайте вправу.
Дібрати до слова «щастя» п’ять характеристик та змалювати їх символами. Пояснити власний вибір.
Щастя -…
Щастя у романі Бредбері-це…


Як називається політичний режим, який характеризується повним контролем над усіма сферами життя суспільства? На чому він грунтується?
Тоталітарний, або авторитарний, режим заснований на страху громадян і на диктаті правлячих кіл.
У романі виникає з перших сторінок тема протесту проти небажаного майбутнього, тема заперечення суспільства, де людина є придатком машини, де нівелюється особистість. У романі звучать гіркі слова: «Ми живемо в час, коли люди вже не являють собою цінність.. Людина в наш час - як паперова серветка: в неї сякаються, бгають, викидають, беруть нову, сякаються, бгають, викидають ... Люди не мають свого обличчя ».
У книзі О. Гончара «Собор» є такий на диво точний поділ людей на 2 категорії, він чітко відбиває людську суть. Герой зазначеного роману стверджує, що є люди - «руйначі» і є люди - «будівничі». Монтег на початку твору - «руйнач». І раптом (або не раптом?) Він перетворюється в творця, в «будівничого».
З чого починається духовне одужання Монтега?
Минуло вже півстоліття. Настав новий вік. Найстрашніше в цій книзі те, на мій погляд, що це майбутнє вже дуже впізнається, риси тієї далекої держави, на жаль, проступають в нашому житті. Найжахливіше і дивовижне те, що великий фантаст і вигадник Бредбері нічого не вигадав. Все вже було або є зараз. Пожежні палять книги? Ну і що? Ми про це знаємо з історії. Чи не правда? Розкажіть про це. Бредбері пише, що в постіндустріальному майбутньому книги будуть на зразок жуйки, що телебачення перетвориться на суцільне мильне шоу.

Натовп — це скупчення неорганізованих людей, стурбованих фактором зовнішньої провокації. Натовп можна охарактеризувати як тимчасове об’єднання великої кількості людей, що мають безпосередній контакт між собою та майже ідентично реагують на певні стимули. Натовп навіть має власну класифікацію та багато різновидів. Ознайомимося з деякими з них.

Особливості поведінки натовпу, сила маси людей залежать від психологічних якостей та індивідуальностей лідерів цього натовпу.
Натовп має схильність до крайнощів, збуджують його лише сильні подразники. Почуття маси завжди дуже прості й надмірні.
Одним цікавим фактором масової поведінки, який згадано в багатьох описах дій натовпу, є однаковий вираз людських облич. Це пояснюється тим, що сильне переживання певного емоційно-афективного стану впливає на мускулатуру обличчя та спричиняє напруження тих самих м’язів у багатьох людей. Обличчя стають схожими, з’являється узагальнене обличчя маси. Через це явище виникає чимало труднощів під час спроб ідентифікувати учасників масових заворушень.

 Влада в романі Бредбері зацікавлена в тому, щоб народ, маси були покірними, духовними рабами, які приймали все, що ця влада їм запропонує. Прозріння буває важким і небезпечним, як це показано у творах Р. Д. Бредбері, зокрема у романі «451° за Фаренгейтом».

 Роман завершується масштабною війною та бомбардуванням, але наприкінці твору звучить легенда про Фенікса. Для чого автор уводить цю легенду? Важливе місце в романі посідає тема Апокаліпсису. Апокаліптичні бачення світу сформувалося в американській фантастиці після вибуху атомної бомби в 1945 р. Протягом всієї розповіді в «451° за Фаренгейтом» трапляються згадки про майбутню війну. І не випадково книга закінчується вибухом атомної бомби. Бредбері вважає, що потрібно повернути світ до початкової точки відлік.

Завдання 1 (письмово і надіслати учителю): Написати есе «Доля книги у ХХІ ст.» або «Яку книгу я б вивчив напам’‎ять, щоб передати нащадкам?»

Завдання 2. Прочитати твір Гарпера Лі "Убити пересмішника" . Текст можна зайти ТУТ. А можна подивитись ФІЛЬМ

Термін виконання: до 13.05 

 ___________________________________________________________________________
29.04.2020     
Тривога за майбутнє суспільства в романі-антиутопії
 «451° за Фаренгейтом»

 Переглянь ➨ ПРЕЗЕНТАЦІЮ

Заповни таблицю зі слайда 8 в зошиті і надішли учителю.

Термін виконання: до 04.05

____________________________________________________________________________________
27.04.2020     
Рей Дуглас Бредбері (1920-2012)
 «451° за Фаренгейтом»

1. Завдання: Ознайомитись із біографією письменника ➽Тут або за підручником с. 273-277, скласти конспект.
    

2.  Теорія літератури (вивчити):
Фантастика – щось химерне, вигадане, мало ймовірне, створене уявою, показане в дуже перебільшеному чи надзвичайному вигляді
Науково-фантастична література — художні твори, у яких автори під впливом науково-технічного прогресу намагаються в образній формі прогнозувати майбутнє, показувати прийдешню долю людства.

Антитеза – протиставлення.
Класична література - твори художньої літератури, які вважаються еталоном для своєї епохи або того чи іншого жанру.
Масова література Інша назва – белетристика. Художня література, розрахована на масового читача, його середній рівень розвитку.  Умовно белетристику можна поділити на високоякісну (П.Коельйо, Р.Бах, в українській літературі – "Тигролови" І.Багряного) і низькоякісну ("чтиво"). Головна функція масової літератури – розважальна, проте високоякісна здатна також піднімати важливі проблеми, ставити високі ідеали, покликати до наслідування, натомість "чтиво", що будується за простими схемами, відповідає на запити читача, а не формує їх.
Рецензія – це відгук на певний твір (книгу, гру, фільм), призначений для складання вражень про нього у цільової аудиторії. Це невеликий (одна-дві сторінки формату А4) текст, який містить огляд, розбір та аналіз твору.

Утопія (у перекладі з грец. — місце, якого немає) — фантазія, вимисел, мрія, що не збудеться, не справдиться. Поняття утопія вперше з’явилось у однойменному творі Томаса Мора (так у його творі називався острів, на якому було створено ідеальне суспільство). Сьогодні утопія — це літературний жанр, наближений до наукової фантастики. Для нього характерна неабияка переконаність автора в бездоганності проголошеної ним ідеї.
Антиутопія — вигадане суспільство, яке є антитезою утопії. Зазвичай для нього характерний гнітючий суспільний контроль, що здійснюється авторитарним або тоталітарним урядом.
Уперше термін антиутопія вжив британський філософ і економіст Джон Стюарт Мілль 1868 р. У жанрі антиутопії писали Дж. Орвелл, О. Гакслі, Р. Д. Бредбері та інші.


3. Історія створення роману.
Двадцять п’ять тисяч слів, що стали основою книги, були написані впродовж 9 днів ще у 1951 році і коштували 9 доларів 80 центів. Ці гроші – плата за роботу з друкарською машиною в бібліотеці імені Лоренса Павелла в Каліфорнійському університеті у Лос-Анджелесі, – складалися із 10 центів щопівгодини. Поспіх був викликаний тим, що Бредбері, шукаючи усамітнення (а працювати вдома він не мав змоги: згодом іронічно зауважував, що, коли доводилось обирати між письменством й іграми із дочками, обирав останнє), знайшов його саме у згаданій бібліотеці. Спокій, щоправда, там надавався відносний, бо поряд стукали друкарськими машинками ще з десяток студентів.
«451 градус за Фаренгейтом» – роман Рея Бредбері. Роману передувала невелика повість «Пожежний», написана в 1951 році. А в 1953 була опублікована і сама книга, що принесла письменникові поряд з «Марсіанські хроніки» світову популярність. Характерно, що обидва твори не можна віднести до наукової фантастики в «чистому» вигляді – в кожному з них етичні проблеми мають настільки важливе значення, що стають фактично сюжетоутворюючими, визначаючи і поетичні принципи.
  
4. Прочитати роман ➽ Текст або за підручником, або переглянути  екранізацію ➽  Фільм

 5. Визначити провідні мотиви та проблематику роману (в зошиті письмово)

Термін виконання: до 29.04. Конспект надіслати учителю.
 ___________________________________________________________________________________

13.04.2020
Шолом-Алейхем (1859 - 1916)
"Тев'є-молочар"
Лекция к 160-летию со дня рождения Шолом-Алейхема — JEvents Москва


 1. Подивитись ➤ Біографія

2. Подивитись Тевье-молочник 1 серия, серия 2   або прочитати   Текст

Термін виконання: до 22.04
______________________________________________________________
Генрік Ібсен (18281906). «Ляльковий дім». .
https://www.youtube.com/watch?v=f_-tSuuahjs – біографія Г.Ібсена

https://www.youtube.com/watch?v=5eyReF5O5M0 – «Чи варто порушувати закон?» (Експрес-урок)

https://www.youtube.com/watch?v=zXo5ig3ihqI – художній фільм «Кукольный дом» (1973)


Нора як символ (прочитати с.250-252, дати відповіді на питання)


Бернард Шоу (18561950). «Пігмаліон».
https://www.youtube.com/watch?v=JMu_-k8ECFU – біографія Б.Шоу

https://www.youtube.com/watch?v=H8IHgZ4R9H8 – дивацтва Б.Шоу

https://www.youtube.com/watch?v=y8pczjGwtPw – Експрес-урок

 https://www.youtube.com/watch?v=8ZJ5hwzDsMM – перша екранізація
«Пігмаліон»

Завдання:
1.     Ознайомитись із міфом «Пігмаліон і Галатея»
2.     Прочитати п’єсу «Пігмаліон».
3.     Прочитати с. 253-256 підручника
4.     Підготувати презентацію «П’єса Б.Шоу «Пігмаліон»  - постановки та екранізації»

Комментариев нет:

Отправить комментарий